Okul Çağındaki Çocuklar Nasıl Beslenmeli?

Okul Çağındaki Çocuklar Nasıl Beslenmeli?

 

Okul çağı, 6-12 yaş grubundaki çocukluk dönemini kapsar. Okul çağındaki çocuklarda büyüme ve gelişme yavaş ama sürekli olmakla birlikte ergenlik döneminde büyüme ve gelişme daha hızlı olur. Kız çocuklarında hızlı büyüme 10-12 yaşları arasında, erkek çocuklarında ise 11-14 yaşları arasındadır.

Okul çağı dönemi genel olarak; fizyolojik, psikolojik ve sosyal gelişimin hızlı olduğu, bir dönemdir. Bu dönemde yaşam boyu devam edebilecek davranışların büyük ölçüde oluştuğu düşünüldüğünde çocuk ve gençlere sağlıklı beslenme ve yaşam biçimi alışkanlığının kazandırılması, sağlıklı yaşam bilincinin yerleştirilmesi ve yetişkinlik dönemi hastalıklarının önlenmesi açısından önemlidir.

Besin ögelerinin herhangi biri alınmadığında veya gereğinden az ya da çok alındığında, büyüme ve gelişme etkilenmekte ve sağlık bozulmaktadır. Çocuğun yediği besinin miktarını ve ne tür besinlere ihtiyacı olduğunu bilmemesi, düzensiz beslenmesi, yanlış besinleri seçmesi, yediği besinlerin hazırlanışı, pişirilmesi ve saklama koşullarındaki uygunsuzluk, okullarda verilen besinlerin yeterince uygun olmayışı gibi faktörler çocuklarda beslenme sorunlarına neden olmaktadır.

Okul çağında beslenmeye bağlı meydana gelebilecek sorunlar arasında zayıflık, şişmanlık, kansızlık, vitamin yetmezlikleri, iyot yetersizliği, diş çürükleri, obezite, hastalıklara karşı dirençsizlik, hastalığın ağır geçmesi, enfeksiyonlara yatkınlık, öğrenme bozuklukları, gelişim bozuklukları gibi başlıca sağlık sorunları vardır.

Çocuklarda ve gençlerde  en yaygın görülen olumsuz beslenme alışkanlıklarından biri öğün atlamadır. Türkiye’de ve dünyada yapılan beslenme alışkanlıklarının değerlendirildiğinde çocukların en sık atladıkları öğün, günün en önemli öğünü olarak kabul edilen kahvaltıdır. Uykuda geçen uzun açlık sürecinden sonra çocukların güne besleyici bir kahvaltı ile başlaması sağlığı ve başarıyı destekleyecektir.

Besin gruplarını inceleyecek olursak,

Yumurta, protein kalitesi en yüksek olan yiyecektir. Bunun için bebek ve çocukların her gün 1 adet yumurta tüketmesi yararlıdır. Sağlıklı bireyler et tüketmedikleri günlerde, haftada 3-4 kez yumurta tüketebilir.

Çocuklar ve adolesan dönemi gençler ise, kemik gelişimi ve uzunluğu için günlük 2-4 porsiyon (1 porsiyon; 1 su bardağı)  süt ve ürünlerini tüketmelidir.

Hücre yenilenmesi, doku onarımı ve görme işlevinde, kan yapımında, sinir sistemi, sindirim sistemi ve deri sağlığında görevi olan Et ve ürünleri, yumurta ve kurubaklagiller ile sert kabuklu yemişler/ yağlı tohumlardan adolesanların günlük tüketilmesi önerilen miktar 2.5-3 porsiyondur. (1 porsiyon 3 köfte büyüklüğü köfte; 90 gr et,1/2 küçük kase kurubakliyat ve yağlı tohum)

Tam tahıllar demir, magnezyum, selenyum, B vitaminleri ve diyet posası gibi besin ögelerinin kaynağıdır. Ekmek ve tahıllardan günlük tüketilmesi önerilen miktar çocuklar için 2,5-5 porsiyon; adolesanlar için 3-8 porsiyondur.(1 porsiyon:1 dilim ekmek, 3 kaşık bulgur/pirinç, 1 kase çorba).

Çocukların günlük beslenmesinde 1,5-2,5 porsiyon adolesanların ise 2-3 porsiyon sebze tüketmesi önerilmektedir.(1 porsiyon; 1 kase doğranmış çiğ sebze).

Meyvelerin günlük tüketilmesi önerilen miktarı çocuklar için 1,5-2,5 porsiyon;  adolesanlar için 2-3 porsiyondur. (Her meyve ile değişmekle birlikte kabaca 1 porsiyon; 1 yumruk büyüklüğü meyve).

Çocuklarımız sağlıklı olsun, sağlıkla büyüsün yeter.

Bu Habere Yorum Yap

 
 
   
 

Anlaşmalı Kurumlar

gen